Sunday, September 2, 2012

Daripada Allah kita datang....






........kepada Allah kita kembali.





31 Ogos 2012...selain hari merdeka, hari cuti dan hari Jumaat, hari atok aku meninggalkan orang-orang yang tersayang buat selamanya...

Lepas dah discharge dari Hosp Selayang ari Rabu, ari Khamis dalam kul 2 mama aku kol soh tido kepong,atok dah tak respon...pas Maghrib gerak dari BTP. Tengok atok tengah tido...sayu tengok wajah atok...


Ramai sedara mara datang ziarah,kitorang baca yasin ramai-ramai....Dalam kul 11.30mlm,abah aku tgh borak dengan sedara kat depan, nenek aku panggil abah aku...tengok atok aku bunyi macam mengerang sikit dan nafas turun naik...Abah aku gi turs ajar kalimah "La Ila Ha Ilallah" kat telinga atok aku...aku tgk dari jauh jer..aku takot nangis...lagipun Hannah tengah demam,nak tidokan dia..


Aku dapat tengok nafas atok aku mula-mula laju pastu slow...macam tuh la beberapa kali..pastu nadi kat tangan pun laju jer..nenek aku pegang kaki atok,dia cakap kaki dah sejuk...Dekat 1 jam abah aku ajar kalimah kata atok aku...Dalam kul 12.15pg,pas Hannah dah tido,aku gi kat tepi katil atok...tengok atok aku buat kali terakhir..Abah aku tengah ajar lagi kalimah...Dalam kul 12.23pg,mama aku rasa nadi kat hidung dah takde,tp makcik aku rasa nadi kat leher ada lagi....Pastu mama aku cakap dahi atok aku basah n air mata berlinang...aku nampak jugak air mata dia berlinang..





After that, abah aku kol kecemasan then org dari Hosp Selayang datang untuk confirmed the demise of my atok. Then, bapak aku gi balai polis  plak untuk buat report. Tak lama pastu 2 polis datang untuk confirmed lagi.



Pas dah bersihkan atok aku,kemas-kemas sikit nak bawak atok aku ke depan so that orang yg datang senang nak tengok..Pas Subuh orang masjid datang untuk baca yasin...Subhanallah..ramainye yang datang...Then, dalam kul 11 jenazah akan di bawa untuk dimandikan di masjid. Sementara  nak tunggu kul 11 tuh ramai lah sedara mara yang datang..


Kul 11 van jenazah datang..pastu mama aku cakap,kalo nak cium atok,cium sekarang takot nanti tak sempat bile dah pas mandikan...Aku pun cium la...tenangnye muka dia...Pastu ikot gi masjid..



Sampai masjid tengok orang dah ramai datang. Cepat jer diorang mandikan...Abah aku,pak anjang aku,pak cu aku, angah aku n couz aku Idan yang berpeluang mandikan atok...Angah aku gerak dari Johor kul 3pagi sampai Kepong kul 6.30 pagi..sempat lah dia nak tengok atok...Alhamdulillah lagi sekali dapat peluang untuk cium atok aku..Jenazah trus dibawa dalam masjid untuk di solatkan selepas solat Jumaat...


Dalam kul 2.15 trus ke kubur kat Taman Ehsan. En Halim,angah aku n Idan yang turun dalam liang lahad untuk bawak turun jenazah. Pengalaman untuk diorang...Alhamdulillah cuaca pun sangat sangat bagus..redup jer..3.30ptg dah settle everything....Then malamnye buat tahlil...tapi abah aku cakap buat tahlil untuk 1 malam dulu...then buat lagi nanti bile ada free time...tak nak buat macam kebiasaan orang buat 3 malam berturut..



Apa yang aku dapat tengok...murah rezeki atok aku...Meninggal hari Jumaat,hari cuti pulak tuh..Buat solat jenazah pas solat Jumaat...dah sah sah ramai orang...cuaca pun Alhamdulillah....orang ramai datang ziarah..
Syukur pada Mu Ya Allah....



Al-Fatihah untuk arwah atokku Hj Shafii Bin Omar....Semoga tenang atok di sana....







No comments:

Post a Comment