Thursday, January 21, 2010

Mengimbau detik yang lalu part 2

Ok..sambung part semalam..biler dah tengah malam,mula lah terasa sakit macam senak pun ada,macam perut nak tahan berak pun ada,rasa memulas pun ada.Mula2 sejam sekali. Pastu dah tiba ke waktu siang,30minit sekali.Makanan yang hospital bagi nampak sedap,tapi tak lalu nak habiskan sebab perut sakit. Rupanye itu yang dinamakan contractions. Dalam jam 1.45pm saya dah tak tahan sakit lagi,saya soh En Halim panggil nurse. Dan saya diusung ke labour room.

Bila dah dalam labour room tuh Ya Allah,sakit selang 5 minit,Allah saja yang tau,tiap kali sakit,tiap tuh la saya genggam sekuatnya tangan En Halim. Tapi bukaan saya lambat.Memang sejam 1cm. Akhirnya,8.10pm doc dah soh teran. Being a first timer,saya teran la,tapi nafas tak cukup! Huhuhuhu..Punyerla ramai dalam labour room tuh. Midwife-2, practical doc-4,docs-2.Makcik saya pun ada.Plus my husband.U do the maths berapa ramai dalam labour room tuh yang menjadi cheerleader saya.

Masalah saya adalah tidak cukup nafas untuk teran. Memang penting la kelas antenatal nih. Ada suatu ketika,cheerleaders saya dah menjerit "Dah nampak rambut! Teran lagi,teran lagi!" Tapi saya dah habis nafas,bile tarik balik,baby masuk balik.Akhirnya, jam 8.49pm,21 Januari 2009 baby saya selamat keluar. Alhamdulillah.Tuh pun kene bebel dengan doc yang sambut baby saya "Patutnye,dah boleh keluar awal dah". Saya buat dak jerla.Dah la doc tuh sama baya dengan saya.Haish!

Sebelum nih saya ingat pesan kawan2 saya,bile teran jangan angkat punggung,tapi dah rasa sakit,plus nak meneran lagi,saya pun tak sedar bila masanya saya angkat punggung.Sudahnye,banyakla berjahit kat situ.

Memanglah pengalaman yang tak akan saya lupakan sampai biler2. Tup tap dah setahun kejadian itu berlaku..Alhamdulillah baby saya dah banyak progressnye. Syukur kepada Allah..

No comments:

Post a Comment